Luxor

2010.01.03. 20:00 Sünmalac

6-8. nap

Harom napot toltottunk Luxorban, ezalatt az osszes erdekesseget kipipaltuk amit csak nyujtani tud a hely. Luxor (leanykori neven Theba, az Uj Birodalom fovarosa) a Nilus ket partjan terul el, szolid millios kisvaroska, ehhez kepest harom emeletesnel magasabb epulet nincs benne. Ket evvel ezelott ez volt messze a legagresszivabb turistacsapda, a helyzet azota egy kicsit javult. Az uj kormanyzo lelkesen dozerolja el a helybeliek hazait, hogy turistaparadicsomma varazsolja a helyet, en turistakent ezzel maximalisan egyetertek. A helyiek persze kevesbe, de mivel ez az orszag diktatura ezert az o velemenyuk aztan senkit se erdekel.

Luxor keleti partjan van a vasutallomas es az osszes szallas, a muzeumok es Luxor es Karnak templomkomplexumai. A nyugati part az igazan izgalmas, a kiralyok es a kiralynok volgyevel, II Ramszesz halotti templomaval, ezernyi templommal, nemesi sirral es az egesz hobelevancal. A ketto kozott korulbelul tizpercenkent ingazik harom komp, amikre egy petak a viteldij, de a helybeliek lelkesen probaljak neked harom-ot petakert eladni, amig csak el nem verekeded magad a tenyleges penztarig.

Az ejszakai vonat meglepoen idoben futott be, es a szallasunkat kulonosebb herce-hurca nelkul megtalaltuk, a Nubian Oasis Hostel teljesen atlagos minoseget kepviselt, ejszakankent es szobankent korulbelul 5 euroert. Eredetileg, ovatosaggbol, csak egy ejszakara foglaltunk szallast, de egy alapos melegviz, agy, vecelehuzo etc teszteles utan ezt megemeltuk haromra. Barmifele felderites elott mostunk egy kort, limitalt ruhakeszletunk becsles szerint haromszor lesz tisztitva az expedicio folyaman, ez volt az elso alkalom. A legtobb hatizsakos szallashely kinal teregeto helyseget, itt a tetokertben volt nehany zsinor kifeszitve erre a celra, mellettuk elseges mennyisegu csipesz, amit rogton hasznalatba is vettunk.

A keleti oldalra egy napot szantunk, amit Sun enyhe gyomorbantalmakkal szenvedett vegig, de ez sem vont le semmit a templomkomplexumok elvezeti ertekebol. Roviden nagyok. Hosszabban nagyon nagyok. Harminc meter magas oszlopcsarnokok, negyzetkilometeres templomok amik a fenykorukban harmincotezer embert foglalkoztattak. Mara persze csak nehany tucat or maradt es ketszer ennyi vicik-vacak arus, de igy is eleg impresszivek a hatalmas oszlopcsarnokok.

Erdekes felso-egyiptomi nepszokas a caliche ("kales"), amik egylovas kocsik, tobbsegeben igen rossz allapotu lovak altal vonva. A tulajok hangosan probaljak a turistakat felcsabitani a jarmuveikre, fuggetlenul attol hogy az adott turistat erdekli e a dolog. A "No thank you" jelentese arabul lathatolag "Probalkozz tovabb", es ez kicsit rontja a nilus parti setak elmenyet.

Luxor keleti partjan talahato a Snack Time nevu gyorsetterem, ami feltunoen kulturalt hamburgert, pizzat, shwarmat es hasonlo meleg egytal dolgokat szolgal fel, amiket raadasul az emeleti teraszon lehet elfogyasztani, direkt ralatassal a Luxor-templomra. Ez a kombinacio annyira bejott, hogy harom nap alatt ketszer is itt etkeztunk. Ezenfelul tiszta a veceje is, ami kulon plussz.

A nyugati partra ket napunk jutott. A halotti templomok/sirok mind olyan 3 kilometerre vannak a parttol, egy eleg meredeken emelkedo voroses hegy oldalaban. A masodik luxori napon a deli dolgokat (Medinat Habu, Deir-al-Bahri, kiralynok volgye, Ramesszeum) neztuk meg, a harmadikon az eszakiakat (Hatsepszut temploma, 5 nemesi sir, 4 kiralysir). Az elso ket napon 20-30 kilometert letalpaltunk naponta, a harmadikon pedig mar biciklire pattantunk es ugy tekertunk korbe-korbe.

A bicikli berles meger egy miset. Az elmult par evben lett divat, hogy rettenetes allapotu masinakat lehet szabadpiaci arakon berelni (annyit fizetsz erte amennyit megalkudsz). Nem biztos hogy eletunk legjobb alkuja volt, de sikerult 60-rol 35-re letornazni vegulis a napidijat. Ugyan ha taxival megyunk mindenhova akkor tizenotbol is kijott volna, de elmeny volt tekerni. Kulon elonye a biciklinek, hogy a taxisok nem zaklatnak ajanlatokkal, a koldulo kolykok meg hamar elmaradnak. Mindket jargany a szeteses hataran levo, valto es kontrafek nelkuli csotrogany volt, furcsan billego pedalokkal. Sot a fek dologrol kijelenhetjuk hogy a Flinstones-modi volt a leghatekonyabb, nevezetesen a lab foldre lerakasa, a ket mellekelt patkofek gyakorlatilag nem fogott. Ennek ellenere jo moka volt korbebiciklizni a hegyet.

A kiralyok volgyeben fordult elo eloszor hogy csond volt egyiptomban. Sehol egy muezzin, sehol kiabalo arabok, se folyamatosan tulkolo autok... Egyszeruen csak nema csond. Teljesen furcsa elmeny volt, az embernek fel se tunik, mennyire zajos ez az egesz orszag.

Egy nap alatt 9 sir bejarasa persze embert probalo munka, foleg ha a nap vegen a kerdeses ragcsalo szeretne meg megkulonboztetni egymastol a szkarabeuszt es a piramist. Erdemes minden sirban csak egy ket reszletre koncentralni, de azokat alaposan megnezni. A templomok es sirok tobbsege amugy tokegyforma, vagy legalabbis a hieroglifak es az osi egyiptomi nyelv ismerete nelkul tokegyformanak tunik. Ugyanaz az ot hat alapjelenet van varialva, es ugyanazon tiz isten van kulonfele csoportositasokban felvesve a falakra. Persze mindenhol van valami kulonlegesseg, itt egy vizilo formaban verekedo isten, ott a farao aki a leolt ellensegek kupacba hordott levagott kezeiben es peniszeiben gyonyorkodik, amott egy tancos, dobolos mulatsag kepei, mashol borkeszites lepesei az orokevalosagnak megorokitve. Ilyenbol persze sironkent jobb esetben is csak egy van, de az egesz varazsat az ilyenek megtalalasa es beazonositasa jelenti.

Ebben a sirok orei, akik egyenkent nyitogatjak es csukogatjak oket (korulbelul ket-varosligetnyi koves-dombos teruleten vannak elrejtve a sirok), elvileg partnerek kellenenek, hogy legyenek, gyakorlatban a rettenetesen gyenge angoltudasuk neheziti a megertest, de legalabb idegesitoen ramutatnak minden ozirisz figurara, es hozzateszik, hogy "Ozirisz". Kijaratnal meg persze tartjak a markukat. A bekesseg erdekeben mi a kisebb siroknal mindig adtunk egy petakot (valahol negyven forint korul), a nagyobbaknal meg csak elsetaltunk mellettuk.

A napi varosnezes utan mindig el akartunk menni a bazarba korulnezni, de valahogy sose sikerult; elso ket nap tovig kopott a labunk, a harmadik napon pedig hosies erofeszitest tettunk a King's Head Pub nevu angol etterem felkutatasara, ami vegul is negy kilometer gyaloglas utan kudarcba fulladt, feladtuk, es beultunk egy taxiba. A taxibol persze mar eszrevettuk, hogy egyszeruen nem a foldszinten volt az etterem hanem egy haz elso emeleten, de nem volt eronk megallitani a taxit.

Helyette sokkal inkabb feltankoltunk egyiptomi edessegekkel es ket valamivel ami croissantnak nezett ki, de kiderult hogy olajbogyos, kecskesajtos szendvics. Az edessegek torok stilusuak, brutalis mennyisegu cukorral, mezzel es egyebbel.

A kovetkezo nap reggelen, a hostel tulaj felverese utan (a recepcio kanapejan aludt), sikeresen kijutottunk a szallasrol, es felszalltunk egy delre tarto vonatra.

komment

Címkék: utazás egyiptom utazas luxor hátizsákos turizmus