Asszuan/1

2010.01.06. 14:30 Sünmalac

Luxort kora reggel, a 8 oras vonattal hagytuk el. Noha az orszagnak csak egy nagy vasutvonala van, ezen naponta csak 5-6 vonat jar, es raadasul kulfoldi elvileg nem szallhat fel, csak minden masodikra, amiken van katonai kiseret is. Az elmult husz evben ot terrorcselekmeny volt Egyiptomban, es osszessegeben sokkal biztonsagosabb turistak szamara mint teszem azt Roma vagy London, ennek ellenere egy felrobbantott turistabusz nagyon rossz publicitas egy olyan orszagnak ahol a turizmus a GDP 20%-at hozza. Igy ertheto, bar helyenkent idegesito, hogy nagyon vigyaznak a turistakra. A jegyet persze a vonaton kellett megvaltani, erzesunk szerint (amit a visszaut megerositett) erosen inflalt aron. Az utat megszakitotttuk egy ora vonatozas utan Edfuban, ahol a legepebb Egyiptomi templom talalhato (es semmi mas, emiatt mindenki csak beugrik ide es megy rogton tovabb). A Horus templom tenyleg nagyon szep, azon templomok koze tartozik amiknek sokezer ev utan is meg mindig all a huszonsok meter magassagban levo plafonja. Eleg sotet helyek voltak ezek az egyiptomi templomok, de ketsegkivul impresszivek. Mivel az atlagember sarkunyhokban lakott, ehhez kepest a 18-35 meter magas, szaz meter hosszu, diszesen festett templomkomplexumok csodasnak tunhettek.

Az egyiptomi istenek amugy jolnevelt turistakent rendszeresen latogattak egymas templomait, es ennek az volt a modszere, hogy peldaul az Izisz szobrot egy hajora raktak, elcsonakaztak a Horusz templomig, ott kikotottek, betoltak a szobrot a vendeglato templomba es hatalmas fesztivalt csaptak ennek oromore. Emiatt minden templom vagy a Nilus partjan allt, vagy volt egy sajat csatornaja ami elvezetett odaig. Parti templomok masik alapfelszerelese a Nilometer, ami lenyegeben egy lepcso ami a vizig levezetett. Az aradas legmagasabb pontja dontotte el az eves ado mennyiseget, es ezt a Nilometereknel mertek. Sajnos az edfui nilometer egy vaksotet alagut vegen volt, ezert NemSun teli talpal merte meg a Nilus allasat, amikor az egyik lepcso mar a nem-szaraz kategoriaba tartozott. Mivel el kellett ernunk a ket es fel oraval kesobbi vonatot, ha nem akartunk ott rostokolni 8 orat, ezert kicsivel hamarabb kellett bucsut inteni Edfunak, visszataxizni a vasutallomasra (a Nilus tuloldalan, osszesen olyan 6 kilometerrel arrebb) es felulni a kovetkezo vonatra.

Asszuan a Nilus keleti partjan terul el, az utolso nagyvaros a haromszaz kilometerre levo Szudan elott. Ez az elso zuhatag, ahol a Nilus hirtelen esik vagy tiz metert, es itt van a ket asszuani gat is (a "regi" es a "magas"). A magas gat mogott van a vilag legnagyobb mesterseges tava, az 5000 negyzetkilometeres Nasszer-to, ami egy egesz orszagot, Nubiat ontott el meg a hatvanas evekben. A zuhatag miatt ez a legdelibb pont ahova a nagy nilusjaro hajok eljutnak, ez a legtobb hajokirandulas kiindulopontja. Tobb sziget is pottyozi a Nilust, ezek kozott kompok, motoros hajok, es kis, felukka nevu vitorlasok kozlekednek fel es ala. A naplemente felukkarol nezese az egyik legnepszerubb turista elfoglaltsag, mi is tervbe vettuk, de vegul is kicsit mashogy sult el.

Asszuanban nem volt elore foglalt szallasunk, bementunk 4 hotelbe, kerdeztunk egy arat es megneztuk egy szobat, majd a negyedikre azt mondtuk, hogy ennel jobb mar nem lesz. Veletlenul ismet egy Nubian Oasis Hotelben szalltunk meg, noha ennek semmi koze az azonos nevu luxori szallasunkhoz. Probaltunk alkudni is, de nem voltuk sikeresek, valoszinuleg tul kicsi a haszonkulcsa a legolcsobb szallasoknak, a kozepkategorias hotel ahova betevedtunk szivesen engedett volna, de meg igy is tul draga volt.

Ebedre egy-egy "kozepes" meretu McDonalds menut pusztitottunk el, egy Nilus fole kinyulo teraszon. A kozepes itt azt jelenti amit pesten a nagy, ugyhogy kis erofeszites volt legyurni. Erdekes modon itt van Chicken BigMac, ami egy normalis BigMac, csak ket csirke burgerrel.

A nap masik latvanyossaga Elephantine szigeten a muzeum, templomkomplexum es nilometer volt. Ezuttal senki nem lepett bele semmibe, egy nagyon kellemes zold kertben egy angol ur egykori villaja lett atalakitva muzeumma, es mellette egy Aquincum meretu rommezon boklaszva neztuk a naplementet. A Nilusbol kiallo hatalmas sziklak, a korottuk cikazo vitorlasok, az szallo ibiszek festoive teszik a naplementet, feledtetve a partot szegelyezo erosen lepukkant hazakat.

A harom asszuani napbol az elso es a harmadik estejet a bazarban (souq) toltottuk, szeretteink szamara ajandekokra alkudozva. Az elso nap tapasztalata az volt, hogy nem a foutcan kell vasarolni, lehetoleg nem boltokban hanem standos arusoktol, es hogy ahogy fordult ejszakaba az este, ugy esnek az arak. Ezek alapjan a harmadik napon a bevasarlo korut sokkal sikeresebb volt, mindent annyiert vettunk meg amennyiert szerettuk volna. Alkudozasrol es egyiptomi arakrol bovebben majd egy kulon posztban.

Koran fekudtunk le aludni, egyreszt mert hajnaltajban keltunk, hogy elerjuk a vonatot, masreszt mert ugy befizettunk egy Abu Simbeli turara masnap reggelre, amihez hajnali 2kor kellett kelni.

Szólj hozzá!

Címkék: utazás egyiptom utazas hátizsákos turizmus asszuan