Asszuan/2

2010.01.07. 11:12 Sünmalac

A hajnali kelest sajnos komolyan gondolta a hostel szemelyzete, 2:30-kor felvertek minket, azzal a feltetelezzesel elve, hogy egy ora kell amig megreggelizunk, es osszeszedjuk magunkat. Nem kellett.

Fel negykor, ket szaraz kifli es egy kis fugelekvar (E335, E512 es 1% fuge) utan bepakoltak minket egy mercedes kisbuszba, ami sajnos veszett kenyelmetlen volt. Halistennek a negy oras buszutat vegigaludtuk, ugyhogy csak kicsit voltunk elgemberedve mire Abu Simbelbe erkeztunk.

Abu Simbel masodik Ramszesz egy ujabb megalomanias epitesi projektje volt, a ficko fel egyiptomot telepakolta a templomaival. Itt rogton kettot is emelt, egyet maganak, egyet legkedvesebb felesegenek, Nefertitinek. A Ramszesz templom szobrai 24 meteresek, a Nefertiti templome csak 18 meteresek, termeszetesen. Ez a templom is az UNESCO mentoakcio kereteben lett kockakra szetvagva, es egy kis heggyel egyutt 30 meterrel feljebb helyezve. Sajnalatos modon az Egyiptomiak szerettek kozvetlen a vizpartra rakni a templomaikat, es a Nasszer-to ezeket mind ellepte mostanra. 13-at irtozatos erofeszitessel es nemzetkozi osszefogassal meg lehetett menteni, a tobbit mar csak a halak elvezhetik a to feneken. (Meg a buvarok sem, mivel a Nasszer-toban idonkent 5 meteres krokodilok bukkannak fel, akik nagyon szivesen nassolnanak buvart)

Ez volt egesz egyiptom legdragabb latvanyossaga szamunkra, tobb okbol is.

a) Mivel Luxorban nagyuzemben hamisitjak az ISIC-et, ezert a lokalis onkormanyzat kitalalta, hogy o tobbet nem fogadja el semmilyen orszag semmilyen ISIC-jet, megha magyarul is van a hatan egyiptomi helyett a standard szoveg. Termeszetesen a problemanak nem az a megoldasa, hogy bezarjuk az egy darab irodat ahol barki koszonesre kap ISIC-et, hanem hogy az osszes diakkal kifizettetjuk az egyenkent 3000 forintos felnott belepot. Ketten 3-5 napnyi hotelszoba arat hagytuk ott, amirol kicsit ugy ereztuk hogy ez megiscsak pofatlansag. Az egesz orszagban sehol mashol nem mertek amugy ilyesmit elsutni, csak itt.

b) A normal 80 petakos jegy melle eladnak egy 2 petakos "Helybeli onkormanyzati hozzajarulas" nevu jegyet is. Magyarazat nelkul.

c) Tovabbi 8 petakert automatikusan meg kell venned egy Misr Travel Idegenevezetesre feljogosito jegyet is. Szinten indoklas es kerdes nelkul. Idegenvezetonek persze az egesz terepen nyoma sincs.

Abu Simbelt (ami tenyleg nagyon szep hely amugy), igy enyhen paprikas hangulatban tekintettuk meg, amin se a fel harmas keles nem segitett, sem az hogy mindossze masfel orat kaptunk a buszvezetotol, amikor kettore lett volna szukseg. Persze igy jar az aki turara fizet be onallo utazas helyett.

A hazefele vezeto uton megtekintettuk az Asszuani gatat is. Nagy, es betonbol keszult, korulbelul ennyit lehet elmondani rola. Itt a ket evvel ezelotti 5 petakrol 300%-al, 20 petakra emeltek a belepti dijat, a helybelieknek persze ingyenes.

A harmadik celallomas Philae szigeten allo Izisz temploma volt, szinten Unesco altal elkoltoztetett templom. Ez volt az utolso egyiptomi templom ahol a regi isteneknek hodoltak, egeszen a kru. 500-as evekig. A templom csak csonakokkal erheto el, amire kulon kell megalkudni, nincs benne a belepjegy araban. Tehat egy darab ingyenes, 5 percenkent fel ala jaro komp helyett korulbelul 20 motorcsonaknyi verszomjas arab szipolyozza a turistak veret. Es mivel a csonakosok kartellt formaltak, ezert egy harom perces ut annyiba kerul, meg ot perces alku utan is, mint tizszer atkelni a Niluson.

A tura utolso allomasa a befejezetlen obeliszk lett volna, de itt annyit kertek egyetlen nagy kodarab megnezeseert, hogy mar be se mentunk.

Kis pihenes utan, egy kellemes nubiai etterem Nilus fele kinyulo teraszan vacsoraztunk. Kiprobaltunk a Meat Fatta nevu nubiai etelt, ami egy hatalmas cserepedenybol allt, aljan fokhagymas szoszban aztatott kenyer, azon tapados, nagyszemu rizs, a tetejen ket szelet marha, az egesz egyben megsutve. A fogyasztasi javaslat az volt, hogy a levesunket merjuk ra a foetelre. NemSun "okra" levest evett, ezt a novenyt magyarul "holgyujj"-nak hivjak, ami nekem nem mondott semmit. Sun levesere a legjobb tippunk a soska volt, mindenesetre erdekes izkombinaciot eredmenyezett. Ez volt az elso olyan etel a kushari mellett ami nem volt ismeros a pesti torok gyorsettermekbol. Osszessegeben egesz kellemes volt.

Ez nem csak az elso igazan egyiptomi, hanem az elso macskas etterem is volt egyben. Egyiptomban elfogadhato (Dahabban pedig lathatolag egyenesen kotelezo) hogy nehany cica rablobandaba szervezodve jar az asztalok kozott, es a haldoklo macska ariajat eloadja mindenkinek akit csak megvaghatonak tart egy-ket jo falatra.

Masnapra mar csak harom program maradt: a nubiai muzeum megtekintese, a helybeli botanikus kert meglatogatasa (es mivel az utobbi egy szigeten van, sot maga a sziget a botanikus kert), egy felukka hajokazas a naplementeben. Ebbol a nubiai muzeum csont nelkul megvolt, igy kell egy kulturalt muzeumnak kineznie. Ez az altalam ismert 3 europai szinvonalu egyiptomi muzeum egyike, egyreszt bemutatja a gat elol kimentett kincseket, masreszt magat a mentes folyamatat.

A felukka nem jott ossze vegul, egyszeruen sikerult egy motorcsonakos fickoval megalkudnunk egy altalunk jonak erzett aron a botanikus kertig es vissza tarto fuvarra. Maga a kert zoldello paradicsom, mellette a tulpart kopar homoksivatag. Egyiptomban vegig latszik, hogy ezt az orszagot csak es kizarolag a Nilus tartja eletben, a vegetaciot mindenhol mintha olloval vagnak el, ahogy a terep a nilus szintje fele emelkedik. Odafele a korulbelul harminc fos kishajoban 2en ultunk, visszafele a szigetrol tavozo helybeli munkasok is jottek velunk, igy lenyegesen jobb volt a kihasznaltsag. Minket nem zavart, igazabol fuvart vettunk, nem magat a csonakot bereltuk ki.

Noha meg taxikkal is elofordul, hogy hirtelen megallnak, hogy felvegyenek egy ismerost az ut szelerol, aki a taxit fizeto kulfoldiekkel utazik egy darabig. Masik taxis elmenyunk kairoban tortent, amikor is a sofor hirtelen megallt, kipattant es elszaladt, valamit arabul magyarazva. Mar eppen ott tartunk, hogy leintunk egy masik taxit, es azzal megyunk tovabb, amikor ujra felbukkant es elmutogatta, hogy beszaladt egy feluljaro ala pisilni.

Visszaterve Asszuanba, a napi meleg etel egy masik nubiai etterem volt, ahol nagyon finom hagyma es csirke levest ettunk, a csirkeleves ugyan vegetarianus volt, de ennek ellenere mindketto ujszeruen fuszerezett, de izletes volt. NemSun biztosra ment, es koftat rendelt, Sun kiprobalta a Tagen nevu femedenyben sutott akarmit, ami leginkabb padlizsan, vegyes zoldsegek es daralthus osszeturmixolasanak tunt. Ez is bejott, csak kicsit dragabb volt mint szamitottunk ra.

Szinten erdekes egyiptomi hobbi, hogy a 10-15% service charge es a 10% ado nincs beleerve az arakba, bar becsuletukre legyen mondva, hogy eddig minden helyen ahol ez nem volt benne az arakban, az etlap alja megemlitette oket.

Az utolso asszuani nap esteje harom oranyi kokemeny alkudozassal, a megvasarolt aruk penztartol tavozas elotti tuzetes atvizsgalasaval etc, etc telt.

A kovetkezo allomas: Dahab!

komment

Címkék: utazás egyiptom utazas hátizsákos turizmus asszuan